loader image
EN

چگونه نرخ مالیات بر ارزش افزوده را در سپیدار تغییر دهیم؟

براساس لایحه بودجه سال 1403 نرخ مالیات بر ارزش افزوده به میزان یک واحد درصد افزایش پیدا کرده است تا در طرح های تملک دارایی های سرمایه ای با الویت بازسازی، نوسازی مدارس و دانشگاه ها، توسعه زیرساخت حمل و نقل وطرح های آبرسانی صرف شود.

در این مطلب به روش تغییر نرخ ارزش افزوده در نرم افزار و تغییر نرخ ارزش افزوده در ارسال به سامانه مودیان خواهیم پرداخت.

در نرم افزار سپیدار چگونه می توان نرخ مالیات بر ارزش افزوده را تغییر داد؟

برای تغییر نرخ مالیات بر ارزش افزوده کالا/خدمات در سیستم سپیدار، در سیستم تامین کنندگان انبار، فهرست روی گزینه کالا/خدمت کلیک کنید. در این مرحله کالا یا خدماتی را که می خواهیم تغییر نرخ را بر آنها اعمال کنیم را انتخاب می کنیم.

در مرحله بعدی در بالای صفحه با کلیک بر روی آیکن تغییر مالیات و عوارض در کادر که باز شده است عدد 10 را وارد میکنیم و تایید را میزنیم.

 

در این مرحله نرخ مالیات برای کالاهایی که انتخاب شده 10 درصد شده و از این پس رسید انبار/برگشت رسید انبار/ پیش فاکتور/فاکتور/فاکتور برگشتی نرخ 10 درصد منظور میشود. همچنین فاکتورهای ارسالی به سامانه مودیان نیز با نرخ 10درصد ارزش افزوده ارسال میشود.

 

تغییرات نرخ ارزش افزوده در ارسال به سامانه مودیان

فاکتورهای سال 1402 در سامانه مودیان با نرخ 9درصد  و فاکتور های مربوط به سال 1403 با نرخ 10 درصد در سامانه مودیان قبول شده اند.

سامانه مودیان فاکتورهای سال 1402 را با نرخ 9 درصد و فاکتورهای سال 1403 را با نرخ 10درصد قبول میکند بر این اساس هنگام ارسال به سامانه مودیان باید این نکته را در نظر گرفت که تاریخ ایجاد فاکتور سال 1402 بوده است ودر فرم جمع آوری سال1402، فاکتور نمایش داده شود و در تعریف کالا/خدمت نرخ 9درصد آورده شود و اگر تاریخ ایجاد فاکتور سال 1403 باشد و در فرم جمع آوری سال 1403، فاکتور دیده شود ، باید در تعریف کالا/خدمت نرخ 10 درصد باشد.

تاریخ فاکتور در جمع آوری صورت حساب سامانه مودیان را در فهرست فاکتور فروش ستون ” تاریخ صدور صورت حساب سامانه مودیان ” میتوانید ملاحضه بقرمایید.

نرخ مالیات جزاطلاعات پایه سیستم به حساب می آید که با تغییر سال مالی تنظیمات آن تغییر نخواهد کرد، پس در نظر داشته باشید بنا به سالی که در فرم جمع آوری نشان داده میشود ابتدا نرخ همان سال را برای کالا/خدمت درست کرده و سپس اقدام به ارسال فاکتورنمایید.

نکته : برای ارسال به سامانه مودیان مبلغ ارزش افزوده از حاصل ضرب “نرخ آورده شده در تعریف کالا” در “مبلغ کل کالا” و سپس “جمع مالیات های کالاهای آورده شده در فاکتور” در نظر گرفته می‌شود و مبلغی که در فاکتور به عنوان ارزش افزوده آورده شده است به سامانه ارسال نمی‌شود، یعنی اگر نرخ کالا در تعریف کالا 9 درصد باشد ولی در فاکتوری که در سال 1403 ایجاد شده است به صورت دستی 10 درصد وارد شده باشد، در هنگام ارسال سیستم همان 9 درصد را ارسال کرده و به خطای ارزش افزوده خواهید خورد .

اگر فاکتوری با نرخ 9 درصد در سال 1402 ارسال شده باشد ولی در سال 1403 اقدام به ویرایش یا صدور فاکتور برگشتی کنید، این فاکتورهای اصلاحی به تاریخ ویرایش یعنی همان سال 1403 در جمع‌آوری مشاهده می‌شود و در این صورت سامانه نرخ 10 درصد را برای این فاکتورها در نظر می‌گیرد. همچنین باید در نظر داشته باشید که :

در تعریف کالا ها نرخ 10 درصد وارد شده باشد

فاکتورهای اصلاحی ارسال شده مالیات را به نرخ 10 درصدی برای سامانه می‌فرستد و اگر در فاکتور همچنان نرخ 9 درصد باشد اختلافی مابین ارزش افزوده فاکتور داخل سیستم با فاکتور داخل سامانه مودیان خواهید داشت‌.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت + 19 =